Qui és l’alcalde de Ca l’Umbert?

La preparació de l’exposició Retrats, que el Museu inaugurarà tan bon punt pugui reprendre l’activitat pública, ens ha fet revisar la informació que es tenia d’algunes pintures que hi hem incorporat. Una és el retrat de l’alcalde de Ca l’Umbert.

És una pintura a l’oli que retrata un personatge masculí, d’edat avançada assegut en una cadira i que du a la mà una vara, fet que indica que té un càrrec, segurament el d’alcalde. Es desconeix quan aquesta obra va ingressar als fons del Museu, qui la va donar i d’on procedia.

Quan l’any 1993 va ser donat al Museu l’Arxiu Josep M. Cuyàs, en el seu fons fotogràfic es va localitzar una fotografia d’aquest quadre on, al darrere, el Sr. Cuyàs havia anotat “alcalde de Ca l’Umbert”. Buscant els noms dels alcaldes de la primera meitat del segle XIX, vàrem trobar Bartomeu Rovira Mandri (circa 1790-185?) que va ser alcalde durant dues breus etapes els anys 1833 i 1835, i que pensem que és el personatge retratat, justament per la seva relació amb la casa avui coneguda com a Ca l’Umbert.

Ca l’Umbert és una masia situada al carrer de Santa Bàrbara. Aquest nom però, és relativament recent. Fins als primers anys del segle XX, aquesta casa es coneixia pel nom de Can Rovira, ja que era una família d’aquest cognom qui l’havia fet construir a final del segle XVIII. L’esmentat Bartomeu Rovira era fill d’aquesta casa i no ha d’estranyar, doncs, que en anotar de qui era el retrat, Josep M. Cuyàs posés el nom de la casa on es trobava que, en aquell moment, era Ca l’Umbert.

Retrat de l’alcalde de Ca l’Umbert, Bartomeu Rovira Mandri. Inv. 2322

1. Francesc Umbert i Costa
    Francesc Umbert i Costa says:

A casa teniem també aquesta fotografia però no teniem clar de qui era. Tenim alguna dada d’en Bartomeu Rovira Mandri. Casà amb Anna Maria Mariner i tingueren 5 fills: Francesc, Joaquim, Bartomeu, Jacint i Joan. En Francesc casà amb Paula Giró i tingueren 4 fills: Bartomeu, Engracia, Maria i Sebastiana. En Francesc casà amb Francesca Bosch Grau, germana de Vicens Bosch Grau fundador de l’Anís del Mono.

Qui feu construir la masia Can Rovira (actualment Ca l’Umbert), fou Francesc Rovira Mariner el 1789 tal com consta en la llinda de l’entrada de la casa, i la porta de ferro que dóna al carrer de ferro forjat, la feu fer en Bartomeu Rovira Giró el 1864.

Moltes gràcies

Francesc Umbert i Costa

Respon
    • museudebadalona
      museudebadalona says:

Bon dia Francesc,

Moltes gràcies per totes aquestes dades. En prenem bona nota.

Una salutació cordial,

Núria Sadurní