Nova edició de la Museum Week

DIVENDRES 11 DE JUNY

Avui la MuseumWeek convida a la participació i a la creativitat amb l’etiqueta #PosarliUnTitolMW. Quin nom posaríeu a aquesta escultura de l’artista badaloní Josep Uclés?

Uclés (Badalona 1952-La Roca del Vallés 2013) va destacar sobretot com a pintor, però és també va ser autor d’algunes escultures, com la de la imatge, que forma part de les col·leccions del Museu de Badalona. En tots els casos solia posar títols molt significatius a les seves obres, i aquesta no és una excepció.

Deixeu volar la imaginació i feu-nos saber les vostres propostes. Al final del dia us direm el nom que li va posar ell. Mentrestant, però, us convidem a titular-la vosaltres.

DIJOUS 10 DE JUNY

Avui el lema de la #MuseumWeek és #EurekaMW. Però sabeu què vol dir exactament eureka??

És una exclamació grega que es tradueix com “ho he trobat” i que hom utilitza per expressar l’alegria que se sent per haver aconseguit resoldre un problema o haver fet una troballa, per exemple. ???

Troballa com la que avui us expliquem!

⛏️Recentment, durant les obres d’adequació d’un habitatge al Dalt de la Vila, es va posar al descobert un impluvium de grans dimensions, uns 20 m2.

Un impluvium era un petit estany situat a l’atri de les cases romanes que servia per recollir l’aigua del compluvium, espai obert a la teulada, i sota, en ocasions, s’hi construïa un dipòsit, per tal d’emmagatzemar l’aigua que s’utilitzaria per a diferents usos domèstics.?

La peculiaritat d’aquest impluvium, a més de les seves grans dimensions, és que abastia d’aigua un gran dipòsit conservat al subsòl amb capacitat per uns 67.000 litres d’aigua!!??

Aquest gran dipòsit, descobert a finals del segle XVIII, era conegut popularment amb el nom de pou de Sant Anastasi perquè es creia que era la presó que els romans havien fet servir per encarcerar a aquest sant.

L’impluvium conserva a les seves cantonades unes obertures per les quals es captava l’aigua que era conduïda al dipòsit a través d’una canal de ceràmica inserida a l’obra. Creiem que en total tindria quatre captadors, un a cada cantonada. També es va poder documentar un sobreeixidor que possiblement desaiguava a l’atri.

Aquest senzill sistema de captació, facilitava en gran mesura l’abastament d’aigua a la ciutat de Baetulo des dels primers temps de la seva fundació.

? Oi que aquesta troballa bé es mereix un EUREKA?

Fotos: Jordi Ardiaca

DIMECRES 9 DE JUNY

#AmbLaMiradaDunInfantMW

Avui la #Museumweek ens fa veure el món a través del ulls d’un infant.

Els nostres visitants més joves, amb la seva mirada curiosa, ens conviden a descobrir i aprendre el nostre patrimoni romà i a recórrer plegats aquest viatge a la Badalona/Baetulo de fa més de 2.000 anys!

#MuseumWeek2021
#ChildrenEyesMW

DIMARTS 8 DE JUNY

#DarrereLesCàmeresMW

Aquest segon dia de la #MuseumWeek2021, us convidem a descobrir una escena que sempre té lloc #DarrereLesCàmeresMW: la il·luminació d’una exposició.

Una tasca fonamental que dóna el toc final i vesteix amb elegància qualsevol proposta expositiva!

Podeu imaginar-vos la mostra “Pedro Rovira, 1921-1978” sense la tasca imprescindible del nostre company Francisco Ruiz Leal il·luminant cadascuna de les peces?
#BehindTheScenesMW#DetrásdelasCámarasMW #Badalona #exposició #PedroRovira #PedroRoviraBdn

DILLUNS 7 DE JUNY

#HiHaviaUnaVegada

Un any més ens sumem a la MuseumWeek, un esdeveniment global que ens permet apropar-vos diferents aspectes del nostre Museu a través de les xarxes. Avui us expliquem la història que amaga aquesta rajola de la Torre Vella de Badalona.

L’any 1279, Guillem de Dufort va vendre a Pere de Sant Climent, escrivà de Rei la casa amb fortificació i les terres i els drets que tenia sobre una propietat a Badalona. Aquesta propietat, coneguda com a Torre Vella, era una de les cases senyorials medievals més importants de la vila de Badalona, i les seves propietats i drets s’estenien per bona part del territori. Podríem dir que, segurament més d’un 30% del territori de Badalona pertanyia a aquesta casa i tot el que hi havia en aquestes terres (cases, terrenys, parcel·les, persones, ..) es trobava sota la jurisdicció feudal dels possessors de la finca.

Des d’aquell moment, la propietat de la Torre Vella (l’extensió i els drets de la qual ha canviat al llarg dels segles) ha estat propietat sempre més de la mateixa família.

A principis del segle XVI la família Sant Climent (que tenien per escut una campana blava sobre fons daurat), van casar una filla amb un descendent dels Gualbes (l’escut dels quals eren tres ones sobre fons blanc). Amb la unió matrimonial es va crear el nou escut d’armes que fou partit entre la campana i les gualbes

La rajola que comentem és una rajola d’època gòtica, feta amb trepa i decorada en blanc i blau. L´escut està dividit en dues meitats: a la primera hi ha una campana, i a la segona quatre gualbes. A cada angle, fora del què es pròpiament l´escut s´han representat motius florals.

Moltes d’aquestes rajoles deurien formar part de paviments de l’edifici de la Torre Vella que, amb les reformes dutes a terme al llarg segles, es van desestimar i substituir per altre paviment. Les que conserva el Museu de Badalona van ser trobades en fer-se excavacions ens espais que havien estat propietat de la finca.

Foto: MB. 315

Rajola - Època moderna - Museu de Badalona

1. Montserrat
    Montserrat says:

Hola en el text hi ha una petita errada:
    “A principis del segle XVI la família Sant Climent (que tenien per escut una blava sobre fons daurat.”
    En aquest text crec que hi falta la paraula Campana.
    Gràcies,

Respon