La Cremada del Dimoni, la festa més genuïna de Badalona

Tal dia com avui fa 80 anys que a Badalona es va cremar per primera vegada un dimoni. La cremada va ser una iniciativa de la Confraria de Sant Anastasi, que també la va organitzar, inspirant-se en un episodi narrat pel baró de Maldà en el seu llibre Calaix de sastre, on comenta, referint-se al dia del sant a Badalona, “que la vigília de esta festa… calaren foc a un figuron”.

Aquella primera cremada es va fer al lloc conegut com les excavacions, la zona de l’actual plaça de l’Assemblea de Catalunya on ara hi ha al Museu. El 1942 i el 1943 es va fer a la platja, que va esdevenir el lloc definitiu el 1955, any en què es van descobrir les termes romanes i es va posar la primera pedra del Museu.

Aquest any 2020 no és el primer en què no es crema el dimoni. El 1944, quan encara no era una tradició arrelada, es va substituir per un festival de música. No se sap ben bé el perquè, però és possible que la causa fos la falta de fons de la Confraria de Sant Anastasi, que havia tingut moltes despeses. En tot cas, la gent va protestar i la cremada, a partir de l’any següent, s’ha fet de forma ininterrompuda fins que aquest 2020 l’estat d’emergència derivat de la Covid 19 ho ha impedit.

Segur que l’any vinent el podrem tornar a cremar!

Aspecte figurat del dimoni del 1940. Imatge extreta del llibre La Cremada del Dimoni de Badalona, de J. Mayné Amat. Museu de Badalona, 2015