El Centre Catalanista Gent Nova

Seguim el nostre particular homenatge a les diferents societats corals de la nostra ciutat, en aquesta ocasió amb un estendard del Centre Catalanista Gent Nova.

Gent Nova va ser una entitat cultural i política catalanista de Badalona, adherida a la Unió Catalanista, fundada el 1899 i dissolta el 1921.

Va tenir una notable importància cultural i social a la ciutat i reconegut prestigi entre els badalonins. Va promoure diverses activitats, com sardanes, vetllades musicals, conferències i l’organització de jocs florals, entre d’altres. També va tenir iniciatives polítiques, com les candidatures presentades a les eleccions locals de 1905 i 1911, la primera per desbancar el caciquisme de l’Ajuntament, i la segona en harmonia amb el moviment de Solidaritat Catalana.

Al juny de 1921, arran de dissensions internes per l’evolució ideològica de l’entitat, es va possibilitar la fusió l’Orfeó Badaloní, una entitat considerada més conservadora, que havia estat fundada just aquell mateix any 1921. L’Orfeó Badaloní es va convertir, així, en el successor del centre catalanista i en va heretar el local, l’arxiu i la senyera modernista.

La senyera de Gent Nova fou dissenyada per l’arquitecte Joan Amigó Barriga i realitzada per dones de Badalona. El disseny obtingué el primer premi en el concurs de banderes i senyeres artístiques que se celebrà a Sabadell l’any 1907. És una peça i excepcional del modernisme català.

Es conserven, també, dues corbates d’estendard, una de l’any 1906 (inv. MB 7868) i l’altra de l’any 1918 (inv. MB 11786).

Si voleu saber-ne més:

Antoni Bargalló. “La senyera de Gent Nova de Badalona”. A: Carrer dels Arbres, núm. 17, pàg. 89-96). 3a. època Museu de Badalona, 2006.

VEURE ELS DETALLS DE LA PEÇA

Senyera de Gent Nova - s.XX - Museu de Badalona