Dones de Baetulo/Badalona – DIA INTERNACIONAL DE LA DONA

Dia Internacional de la Dona: Sabinia Tranquilina

Avui, amb motiu de la celebració del 8 de març, volem parlar-vos d’una dona que, tot i ser la més poderosa de l’Imperi, no va viure una vida fàcil i plàcida, com podríem imaginar pel seu estatus social. Sabina Tranquil·lina(225-244 dC) es va casar amb 15 anys amb Gordià III i esdevingué emperadriu de Roma, des del 241 fins al 244, any en què l’emperador va ser assassinat.

De la seva vida no en sabem res, ni l’any ni el lloc on va néixer i morir, no sabem si va tenir fills, o germans, ni qui va ser la seva mare. L’únic que sabem de la seva biografia correspon al poc temps que va ser casada amb Gordià III i fins a la tràgica mort d’aquest, però el seu testimoni segueix viu a través de les restes materials, com aquesta inscripció que va dedicar-li l’Ordo decuriorum o Senat de Baetulo i que es pot veure al Museu de Badalona. Un fragment d’història escrita en pedra que ha perpetuat el nom i la vida d’aquesta dona, en una de les èpoques més convulses de l’Imperi romà.

Dia Internacional de la Dona: Badalonines anònimes que van fer història

L’exposició Badalona sobre rodes que es pot veure al Museu fins al 25 d’abril, és el pretext que ens permet fer un petit homenatge a totes aquelles dones anònimes de Badalona que, amb el seu esforç, i gràcies a la fortalesa de les xarxes solidàries que establien entre elles, van jugar un paper fonamental en la nostra història recent.

En una mostra en que les dones tenen poc protagonisme -el motor era antigament un món d’homes-, una imatge ens permet recuperar el testimoni de tot un col·lectiu, el femení, en un dels períodes de major transformació urbanística, econòmica i social que ha viscut la nostra ciutat.

Dia Internacional de la Dona: Les dones de Baetulo

Avui, coincidint amb la celebració del Dia Internacional de la Dona, volem recordar com vivien les dones en època romana. Ho fem a partir dels vestigis funeraris que hem anat recuperant a Badalona, concretament d’una tomba amb caixa de teules, trobada l’any 2008 durant la construcció de l’estació del metro de Pompeu Fabra. En aquesta tomba hi va aparèixer l’esquelet d’una jove de 25 anys. L’aixovar funerari i les restes òssies que l’acompanyaven permeten fer un esbós sobre la seva vida i les seves creences.