Títol exposició: PEDRO ROVIRA, 1921-1978
Durada: del 4 de juny al 12 de desembre de 2021
Lloc: Museu de Badalona

El dia 13 de juny del 2021 es commemora el centenari del naixement de Pere Rovira i Planas (Badalona 1921-Badalona 1978), amb una exposició i la publicació d’un llibre.

Gran admirador de Balenciaga, Pere Rovira es va formar a París i, en tornar el 1948, va fundar el seu propi taller d’alta costura a Barcelona, tot i que va continuar vivint a Badalona. Ben aviat es va convertir en el modista de capçalera d’algunes famílies de la burgesia catalana, i amb els anys també va tenir clientes a tot l’Estat espanyol, a diversos països d’Europa i fins i tot als Estats Units i a Mèxic. Després d’haver estat aclamat en l’àmbit internacional i de tenir el reconeixement de la crítica especialitzada, el 1964, finalment, Rovira va ser admès a la Cooperativa de Alta Costura, que agrupava els modistes més elitistes del país. A partir del 1968 també va fer col·leccions de prêt-à-porter, que permetien una major difusió de la seva moda, a uns preus més assequibles. Després de la seva mort sobtada el 1978, la firma encara va funcionar un temps, però el 1980 va haver de tancar.

Josep Casamartina i Parassols, impulsor i director de la Fundació Antoni de Montpalau –que reuneix una col·lecció tèxtil de més de 16.000 peces, majoritàriament d’alta costura- ha estat l’autor del llibre i el cocomissari de l’exposició, juntament amb Ismael Núñez Muñoz.

L’exposició mostra prop d’un centenar de vestits, així com alguns complements i dibuixos originals de Pere Rovira, procedents, en bona part, de la Fundació Antoni de Montpalau, però també de les col·leccions del mateix Museu, així com de diversos particulars que els han prestat per a l’ocasió.

El llibre, que es presenta profusament il·lustrat, tant amb fotografies antigues com amb imatges dels seus models, recull la biografia del modista i es complementa amb textos de persones que el van conèixer o que han estat implicades en el projecte.

Amb aquest projecte, el Museu de Badalona reivindica la figura de Pere Rovira, un gran professional avui una mica oblidat que, per mèrits propis, mereix passar a la història de la moda i sumar-se als personatges il·lustres de la nostra ciutat.

Crèdits

ORGANITZACIÓ I PRODUCCIÓ: Museu de Badalona

DIRECCIÓ: Margarida Abras

COMISSARIAT: Josep Casamartina i Parassols i Ismael Núñez Muñoz