Títol exposició: BACUS, LES MÀSCARES DEL DÉU
Durada: del 28 de març al 9 de juny de 2019
Lloc: Museu de Badalona

Bacus és el déu del vi, del teatre i de la fecunditat. Equivalent al grec Dionís, recull també tradicions molt antigues i aglutina altres divinitats, com l’itàlic del Liber Pater. Capaç d’encomanar el furor, la passió i el frenesí, representa els aspectes més irracionals de l’ésser humà per contraposició al sentit de l’ordre i de la mesura encarnat per Apol·lo.

L’exposició ens descobreix els orígens del déu –l’últim que ingressà a l’Olimp-, les seves gestes, la composició del seu seguici, el seu paper en l’origen del teatre, els elements que el simbolitzen i el seu marcat caràcter de divinitat domèstica.

La mostra també subratlla la relació entre Bacus i la ciutat romana de Baetulo que, a més de disposar d’un teatre, tenia la principal font de riquesa en el conreu de la vinya i la producció i comercialització del vi. Inclou peces del Museu de Badalona, algunes de qualitat excepcional, i una cinquantena d’objectes procedents d’altres museus catalans, que testimonien l’arrelament d’aquesta divinitat en la societat de l’època romana i que permeten descobrir totes les màscares d’aquest déu polièdric i complex.

Crèdits

PRODUCCIÓ: Museu de Badalona

DIRECCIÓ: Margarida Abras

DISSENY EXPOSITIU: Francesca García Almagro

GUIÓ I DOCUMENTACIÓ: Esther Gurri Costa

RECERCA DELS TEXTOS CLÀSSICS: Irene Barea Ustrell

TEXTOS: Margarida Abras Pou, Esther Gurri Costa i Núria Sadurní Puigbò

DISSENY GRÀFIC: Albert Navarro

AUDIOVISUALS: Lluís Andú

DIFUSIÓ: Esther Espejo del Pino i Núria Sadurní Puigbò

ATENCIÓ AL PÚBLIC: Antonia Díaz

MUNTATGE: Francisco Ruiz Leal, Jamal Bissane, Francesc Arnal Dimas, David Mir Ramírez, Alejo García Riñones, Yeghiazar Gaboyan Matasoyan, Rubén Molina Romero i Maria Mesas Santiago

COL·LABORACIONS: Clara Forn Perramon, Dani Vázquez Alvarez i Irina Cervera Muntet.

RESTAURACIÓ: ÀBAC, conservació i restauració SL, Sílvia Llobet Font, Noemí Molinas Daví, Jaime Salguero. ECORE, Mònica Cantera. GAMARRA & GARCIA, Agustí Gamarra.

PROCEDÈNCIA DE LES PECES: Museu d’Arqueologia de Catalunya – Barcelona, Museu d’Arqueologia de Catalunya – Empúries, Museu d’Arqueologia de Catalunya – Girona, Museu Nacional Arqueològic de Tarragona, Museu de Badalona, Institut Municipal Reus Cultura, Museu de Mataró, Museu Frederic Marés. Institut de Cultura de Barcelona, Museu Arqueòlogic de Banyoles, Museu de Granollers, Museu de Gavà, Museu d’Història de Cambrils i Museu de Guissona.

AGRAÏMENTS: ARRAGO, SL Arqueologia i Patrimoni i ATICS SL