La Setmana Internacional dels Arxius al AHBDN

La setmana del 5 a l’11 de juny se celebra una nova edició de la Setmana Internacional dels Arxius. Enguany des del Museu i l’Arxiu Històric de la Ciutat de Badalona (AHBDN) volem commemorar aquesta celebració amb la publicació al nostre web dels catàlegs del l’ampli fons de Josep M. Cuyàs i Tolosa.

Josep M. Cuyàs i Tolosa (Badalona 1904-1992) va ser un historiador i arqueòleg autodidacta. Encara que aquesta no va arribar a ser la seva dedicació professional –va treballar durant 50 anys a les oficines de l’empresa química CROS, de la qual arribà a ser apoderat– mai va deixar de treballar per a la recuperació de la història de Badalona.

De jove ja es va interessar per l’arqueologia. Als 16 anys publicava a El Eco de Badalona el seu primer article sobre matèria arqueologia i el 1925 fundava amb un grup d’amics, entre ells un altre destacat historiador i arqueòleg badaloní Joaquim Font i Cussó, l’Agrupació Excursionista de Badalona. L’any 1933 l’Agrupació fundava el seu propi museu amb les peces procedents de les excavacions i amb col·leccions de peces recollides entre particulars.

Després de la guerra, el 1945, Cuyàs va iniciar les excavacions en l’àrea de Baetulo, que va dirigir com a Comissari d’Excavacions locals de Badalona, nomenat per l’historiador i arqueòleg Josep Serra i Ràfols.

El 1955, justament quan se celebrava la VIII Assemblea Provincial d’excavacions arqueològiques, Cuyàs i Tolosa havia fet la troballa de les termes de Baetulo, amb un estat de conservació extraordinari. Aquell any es posà la primera pedra de l’actual Museu de Badalona (inaugurat oficialment el 1966), del qual va esdevenir el primer director.

Encara que la seva vessant arqueològica fou important, destacà també per la laboriosa feina de recopilar dades i documents sobre Badalona. En aquest camp, un dels estudis més destacats que va fer va ser la recopilació de dades a l’arxiu parroquial de Santa Maria, que finalitzà pocs dies abans de la crema de l’església el 1936. Després de retirar-se com a director del Museu de Badalona, als 65 anys, es dedicà a recórrer tots els arxius de Barcelona i també els d’altres localitats.

Aquesta tasca ingent es va materialitzar en el conjunt del seu fons que inclou 179 caixes de fons arxivístic, 273 títols de col·lecció local i 137 de general de l’hemeroteca i 1930 volums de la biblioteca. 75 metres lineals que custodia el Museu de Badalona des de l’any 1992 i que constitueixen una font primordial per als investigadors de la història i el patrimoni badaloní.

Josep M. Cuyàs amb la seva esposa. Desconegut. Museu de Badalona. Arxiu Josep M. Cuyàs.
0 respostes

Deixa una resposta

Vols unir-te a la conversa?
No dubtis a contribuir!