El 14 d’abril de 1931 va tenir lloc la proclamació de la Segona República, una de les dates més recordades de la història del segle XX a l’Estat espanyol. L’esdeveniment es va viure de forma multitudinària tal como s’intuïa per les poques fotografies que es conserven a l’Arxiu d’Imatges del Museu de Badalona. Ara, gràcies a l’extraordinari documental reviurem els efectes d’aquella proclamació.

Això ha estat possible gràcies a la incorporació a l’Arxiu d’Imatges de la institució, d’una còpia restaurada, propietat de Joan Francesc Escrihuela Niubó, nét de l’autor de la filmació, Bonaventura Niubó i Cunill (Badalona 1892-1970).

Niubó, que era carnisser de professió i tenia parades al mercat Maignon de la ciutat, va ser regidor del primer ajuntament republicà. Apassionat pel cinema, la seva posició econòmica, relativament folgada, li va permetre adquirir una càmera Pathé Baby de 9,5 mm amb què va enregistrar un volum significatiu de filmacions, entre les quals destaquen diverses escenes de la vida social badalonina, totes gravades entre els anys 1926 i 1960 (festes majors, partits de futbol, els tres tombs, aplecs de la sardana, balls de bastons, pescadors avarant les barques, banyistes a la platja, trens de vapor passant per la Rambla…), una còpia de les quals s’aniran incorporant als fons de l’Arxiu d’Imatges del Museu.

La difusió de la filmació, que ha estat restaurada per Joan Francesc Escrihuela, coincideix amb els 100 anys de la comercialització de la càmera de cinema amateur Pathé Baby.

Us convidem, doncs, a gaudir d’aquest document audiovisual, de moment l’únic conservat del qual el Museu té coneixement.

Per a més informació:
Departament de difusió