140 anys de la mort de Jaume Solà Seriol
Enguany se celebren els 140 anys de la mort del sacerdot badaloní Jaume Solà i Seriol (Badalona 1845-1880). Llicenciat en Filosofia i Lletres el 1877, també va treballar com a mestre a l’escola que tenia el seu germà Josep. Autor de diversos estudis sobre Badalona, el més destacat dels quals –Millores de Badalona- va obtenir el premi de l’Ajuntament l’any 1880, és conegut, sobretot, per ser l’autor d’un plànol de la localitat, fet l’any 1878. Aquest plànol, del qual hi ha diverses versions, es conserva a l’Arxiu Històric de la Ciutat de Badalona, ubicat al Museu, i està considerat el més antic que es coneix amb la representació de tota la zona urbana de Badalona.
El plànol, on a banda del nucli urbanitzat també es pot veure part de la rodalia, mostra una vila de petites dimensions, que amb prou feines va més enllà del Dalt de la Vila i els barris de Baix a Mar –bàsicament Centre i Casagemes. A la franja costanera de ponent ja s’hi observen algunes edificacions que corresponen a les primeres fàbriques que s’estaven instal·lant en aquesta zona, on es concentraria ben aviat un important nombre d’indústries, sobretot químiques. Poc temps més endavant, i justament gràcies al desenvolupament industrial, la vila creixeria enormement. El 1895 ja s’aprovaria un pla d’eixample –l’anomenat Pla Pons- per posar ordre a aquesta expansió urbana, i el 1897 Badalona rebria el títol de ciutat.
Van ser també personalitats notables els germans de Jaume, Josep (1843-1906), mestre i alcalde de Badalona (1872 i 1873), i Baldomer (1845-1880), metge, doctor en ciències exactes i poeta. Aquest darrer i el mateix Jaume tenen, cadascun, un carrer a Badalona que porta el seu nom.
Jaume Solà i Seriol. Museu de Badalona. Arxiu Cuyàs.
Reproducció del plànol de Jaume Solà i Seriol que es pot adquirir a la botiga del Museu.
Deixa una resposta
Vols unir-te a la conversa?No dubtis a contribuir!