El Museu impulsa programes de col·laboració que permeten a aquelles persones interessades en participar de les tasques de difusió del patrimoni de la ciutat de Badalona participar-hi en el seu temps de lleure i en tasques de voluntariat. Alguns dels programes que actualment estan actius són:

Reconstrucció Històrica de Badalona

És un grup de persones interessades en el coneixement de la història per mitjà de la reconstrucció històrica, especialment d’època romana.

La reconstrucció històrica és una forma de divulgar la història a través de la recreació dels espais, les activitats, la vestimenta, els estris, el mobiliari,… d’èpoques passades.

Tots els materials utilitzats per a les recreacions són rèpliques de restes arqueològiques que han estat elaborades utilitzant en la mesura del possible les tècniques i els materials propis de l’època romana.

El Grup de Reconstrucció Històrica de Badalona col·labora activament amb el Museu i amb la Magna Celebratio, el festival romà de Badalona, recreant estris, processos de treball i objectes d’època romana. A més a més manté relació amb altres museus i festivals de reconstrucció històrica de temàtica romana com Tarragona, Sant Boi de Llobregat, Camesa (Cantabria), Santander o Zarautz (País Basc). També ha participat en produccions culturals com els audiovisuals de la Casa dels dofins o el Jardí de Quint Licini (Museu de Badalona) i en el projecte Speculum, espectacle d’inauguració de la Capitalitat de la cultura catalana Badalona 2010.

El Grup està obert a la participació de totes aquelles persones que tinguin interès en la història, en la documentació de materials, objectes i aspectes diversos de la vida quotidiana, o que els agradin els treballs manuals, l’artesania o el bricolatge.

Des del febrer del 2006 han participat amb el grup de Reconstrucció històrica un total de 42 col·laboradors i més de 80 participants esporàdics. Des dels inicis, s’ha treballat en aspectes de la vida quotidiana del món romà tant en la ciutadana com la militar, havent difós tot tipus d’oficis que ja en sumen més de 15, entre els quals: el picapedrer, el fuster, el mosaïcista, el pescador, el venedor de peix en conserva, de verdura, el sabater, el metge, el perfumista, etc.

Àlbum de la Memòria Històrica

Des de ja fa un temps, persones voluntàries col·laboren en la identificació i documentació de les fotografies i els negatius que es conserven a l’Arxiu d’Imatges del Museu. És d’aquesta manera que, poc a poc, les fotografies són una mica més que una imatge d’un tema, d’una casa o d’un carrer ja que es van complimentant amb totes les dades del seu carnet d’identitat. El carrer pren nom, la festa correspon a una diada i una data, les persones que s’hi veuen tenen nom i cognom.

També persones voluntàries col·laboren amb el Museu en la digitalització de negatius i fotografies el que possibilitarà que, a curt termini, es pugui consultar l’Arxiu d’Imatges del Museu a través d’internet. Des de que es va engegar el programa, 25 persones hi han anat participant en períodes més o menys llargs, destinant estones del seu temps de lleure a l’Arxiu d’Imatges.

Un programa desenvolupat per dos projectes de final de carrera d’alumnes de l’Escola Universitària d’Enginyeria Tècnica Industrial de Terrassa, permetrà donar a conèixer i consultar a través de la xarxa el fons de l’Arxiu d’Imatges del Museu de Badalona, no només les imatges sinó també tota la seva informació associada. En aquest treball de preparació també hi participen els col·laboradors del Museu.

Voluntaris Badalona

Des de fa anys el Museu compta amb la col·laboració desinteressada de Voluntaris Badalona. Aquesta relació fa possible tant l’atenció als visitants en les exposicions temporals i als diferents espais visitables com l’organització d’esdeveniments durant tot l’any com poden ser les Nits d’Estiu i, especialment, la Magna Celebratio, el festival romà de Badalona.