1600 anys de la mort de Sant Jeroni

Tal dia com avui fa just 1.600 anys que va morir Sant Jeroni (circa 331/345-420), escriptor i religiós, considerat un dels pares de l’Església. De sòlida formació, va dedicar bona part de la seva vida a la religió i la teologia. El 374 es va retirar al desert de Calcis (a l’actual Síria), on es dedicà a la vida contemplativa durant quatre anys. Després va residir en diverses ciutats i, sempre centrat en temes religiosos, es va convertir en una veu influent del cristianisme, seguit especialment per dones, sobretot vídues.

A Badalona el recordem sobretot per l’antic monestir de Sant Jeroni de la Murtra, que li està dedicat. El claustre, del final del segle XV, és una autèntica joia del gòtic català, i té dues claus de volta, ambdues a l’ala sud, dedicades al sant que dona nom al monestir (i a l’orde dels jerònims que el van construir i habitar).

Una de les claus ens mostra Sant Jeroni amb capell cardenalici, assegut davant d’un faristol i acompanyat d’un lleó. Aquest animal acostuma a aparèixer representat amb el sant ja que, segons la llegenda, quan Jeroni estava al desert se li va acostar un lleó ferit, que ell va guarir traient-li una espina de la pota. A l’altra clau de volta, que conserva els colors molt vius, s’observa Jeroni penitent al desert, agenollat davant un crucifix i acompanyat, també del lleó. A més, aquesta darrera clau de volta està sostinguda (igual que una altra que al·ludeix al Judici Final) per uns àngels trompeters, cosa que la historiadora de l’art Anna Molina va posar en relació amb una carta del sant al monjo Heliodor, on diu: «escolta com ressona des del cel la trompeta, mira com entre els núvols avança el nostre cabdill armat». La interpretació és que els àngels trompeters no són altres que els que criden els morts al Judici Final.

Representació de Sant Jeroni, resant al desert, que es pot veure en una de les claus de volta del monestir de Sant Jeroni de la Murtra.  Museu de Badalona. Fotògraf: Antonio Guillén

Una història apassionant que es pot reviure visitant el monestir i llegint el llibre El monestir de Sant Jeroni de la Murtra. 600 anys d’història, escrit per Carles Díaz i Anna Molina, amb fotografies d’Antonio Guillén, publicat pel Museu el 2016, i que es pot adquirir tant al monestir com al mateix Museu.