20 anys de la troballa de dues esteles ibèriques a Badalona

L’any 2000, fa justament 20 anys, durant la campanya d’estiu de les excavacions organitzades pel Museu de Badalona i la Universitat de Barcelona, es van descobrir al subsòl de la plaça de Font i Cussó dues esteles funeràries ibèriques, que s’havien reutilitzat com a coberta de la claveguera del cardo maximus. Avui aquestes dues peces, datades dels segles II-I aC, es poden veure a l’exposició permanent de la ciutat romana de Baetulo.

Es varen trobar col·locades una al costat de l’altra, falcades amb petites pedres que reomplien els forats que quedaven entre ambdues lloses, per tal de fer més hermètic el col·lector.

Ambdues tenen inscripcions on es repeteix un nom propi. Ens parlen d’un pare i un fill: MLBEBIUR ARMI i BANTUIN MI MLBEBIUR EBANEN. La relació dels dos personatges ve indicada per la fórmula utilitzada en l’estela del fill, on apareix també el nom del pare i la paraula eban, que els epigrafistes tradueixen per filius, “fill de”. No deixa de ser curiós que trobem escrita en iber una expressió funerària que, de fet, és pròpia del món romà, cosa que, juntament amb la decoració genuïnament ibèrica (llances, roseta…), ens indica l’important grau de contacte entre les dues cultures en aquests primers segles de presència romana.

Cal destacar, a més, que es tracta de la primera vegada que es documenta a Catalunya una troballa de dues esteles funeràries ibèriques pertanyents a dos familiars directes.

Si voleu saber-ne més, us recomanem la lectura de l’article de Montserrat Comas “Les esteles funeràries ibèriques de Badalona”: