La diada de Corpus

Dijous 11 de juny se celebra el Corpus, una festa de l’Església catòlica destinada a venerar l’eucaristia. D’origen medieval, va ser instituïda pel papa Urbà IV l’any 1262, a través de la butlla Transiturus de hoc mundo. La festa es va decretar per al dijous després de la vuitada de Pentecosta i es va celebrar per primera vegada el dia 5 de juny del 1249. Al segle XXI, sis-cents anys després, és encara un esdeveniment religiós, social, cultural i festiu de gran transcendència dins el món catòlic.

Molts elements que formen part de les cercaviles de les festes majors –enramades, el bestiari i altres entremesos de tipus tradicional i de caràcter pagà- s’originaren en les processons de Corpus, en què les classes populars anaren introduint elements a la festa religiosa.

D’uns anys ençà, la celebració del Corpus ha tornat a prendre embranzida i de nou es fa present en els actes festius populars. El 1997 el grup Socarrel va començar a fer catifes amb serradures tenyides, primer al carrer de Dalt i, ben aviat, en altres carrers del Dalt de la Vila, i també es va incorporar un acte que no s’havia fet mai a Badalona: l’ou com balla, a la font del pati de la rectoria de Santa Maria.

Aquest any, com tantes altres festes, s’haurà de celebrar d’una manera diferent. Des del Museu, us convidem a fer-ho amb fotografies.

Veure l’àlbum

La diada de Corpus