En record de Jordi Monés i Pujol-Busquets

Ens ha deixat Jordi Monés i Pujol-Busquets (Badalona 1928-2020), reconegut historiador de l’educació, que justament fa pocs dies havia estat distingit amb la Creu del Sant Jordi “per la seva aportació al coneixement de la història de l’educació a Catalunya i per la defensa de l’escola catalana”.

Format inicialment en enginyeria química, Monés va fer després estudis d’història de l’educació, camp en el qual va destacar amb una intensa labor de recerca que va donar lloc a nombroses publicacions especialitzades. Entre el 1979 i el 1993, en què es va jubilar, va fer classes a l’Institut de Ciències de l’Educació i a la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB.

A Badalona, durant els anys de la dictadura, va jugar un paper actiu en el món cultural de resistència antifranquista, des del seu paper com a president del Centre Excursionista de Badalona i de les Joventuts Musicals. També va participar en l’organització de l’Any Fabra a la nostra ciutat, el 1968. Aquest i altres aspectes de Badalona apareixen reflectits en el seu llibre de memòries Els meus records, aparegut el 2015.

Des del Museu volem destacar particularment els articles de temàtica pedagògica que va publicar a la nostra revista Carrer dels Arbres, en la qual va col·laborar en els números 4 (setembre-octubre 1979), 23 (març de 1982) i 31 (gener 1983) de la primera època, i 14 (2003) de la tercera època.

Fotografia: ACN