El primer tramvia de Badalona

El març del 1887, per tant ara fa 133 anys, va entrar en funcionament el primer tramvia que unia Badalona amb Barcelona. Era el resultat d’una llarguíssima història que havia comportat, entre altres obres, la construcció dels ponts sobre el Bogatell i el Besòs, acabats el 1883 i el 1885 respectivament.

El tramvia circulava amb tracció animal entre Barcelona i Sant Martí de Provençals, ja que l’Ajuntament de Barcelona es negava a autoritzar que es fessin servir màquines de vapor per l’interior de la ciutat. De Sant Martí a Badalona la tracció era mecànica, i va obtenir el vistiplau el 1885. Finalment, el 20 de març de 1887 es va obrir la línia amb presència de les autoritats.

El tramvia, tot i la irregularitat en els horaris, va tenir de seguida molt èxit i va ser utilitzat per un nombre considerable de persones.

Podeu trobar més informació a Carrer dels Arbres, 3a època, núm. 6, 1995, p. 59-70. I si voleu llegir alguna anècdota de primera mà, no us podeu perdre les notícies que en va publicar El Eco de Badalona dels dies 12, 19 i 25 de març d’aquell any 1887.

Tramvia a vapor del mateix tipus dels que van circular per Badalona a partir del 1887. Desconegut/ Museu de Badalona. Arxiu Josep M. Cuyàs

Tramvia al seu pas per Badalona. Desconegut/ Museu de Badalona. Arxiu Josep M. Cuyàs

Tramvia creuant el riu Besòs. Museu de Badalona. AI
  1. Ferran ARMENGOL FERRER
    Ferran ARMENGOL FERRER says:

Hola!. Només un comentari: el tramvia de vapor que heu posat no era de la línia de Badalona. Sé que al museu teniu la foto perquè en vàrem estar parlant quan fèiem l’article de Carrer dels Arbres, i ja ho vàrem comentar. On surten dues imatges del tramvia de vapor de Badalona és al llibre “Los tranvías de vapor de la ciudad de Barcelona”, de Joan Alberich.

Respon
    • museudebadalona
      museudebadalona says:

Hola Ferran,
      Gràcies pel teu comentari. Som conscients de que la primera imatge no correspon a la línia de Badalona, de fet al peu ho vam voler deixar clar dient “del tipus que va circular a Badalona” per evitar malentesos però, segurament no ens ha quedat prou clar. Ho matisarem, gràcies. És que ens agrada tant aquesta foto de l’Arxiu Cuyàs que era difícil renunciar-hi 😉 Una salutació i molt bon any!

Respon