200 anys del naixement d’Evarist Arnús

El 21 de març de 2020 s’han complert 200 anys del naixement d’Evarist Arnús Ferrer (Barcelona 1820-1890). Financer, l’any 1846 s’establí com a agent de canvi i borsa, i el 1852 obrí la seva casa de banca, una de les més importants de Catalunya durant la dècada dels seixanta del segle XIX.

La seva relació amb Badalona es remunta al 1859, quan començà a fer-hi inversions immobiliàries amb la compra, en subhasta, de part de la finca de Can Solei, que va convertir en residència d’estiueig (l’actual Ca l’Arnús). En aquesta finca hi va rebre, el 1888, la reina regent Maria Cristina i el president del Consell de Ministres Práxedes Mateo Sagasta, i com a conseqüència d’aquesta visita li va ser atorgat a l’Ajuntament de Badalona el tractament d’Excel·lència.

Personatge molt estimat a la vila, l’any 1884 Arnús va ser nomenat fill adoptiu de Badalona per les obres de filantropia que hi havia dut a terme, i el 1887, amb motiu de la seva onomàstica i com a mostra d’agraïment, el consistori va acordar donar el seu nom al carrer del Pilar on, amb el seu patrocini, s’havia construït l’asil de Sant Andreu (actualment col·legi). L’antic carrer del Pilar és, així, l’actual carrer d’Arnús.

El Museu conserva un retrat d’Evarist Arnús que el Ple de l’Ajuntament, en data 13 de maig de 1885, va aprovar que es posés al saló de sessions, cosa que es va fer el 14 de maig d’aquell mateix any. Aquesta obra es podrà veure a l’exposició Retrats, que presentarem al Museu quan sigui possible la reobertura.

El Museu conserva també una escultura de petit format d’Evarist Arnús, amb un gos, feta per l’escultor Pau Rodó Samaranch (Terrassa 1843-Barcelona 1894), que va ser una donació feta el 2014 per la Sra. Adela Roca Olives.

Per commemorar aquest aniversari, el Museu té previst dur a terme a la tardor diverses activitats, que seran publicades més endavant.