75 anys de l’alliberament de Mauthausen

Tal dia com avui fa 75 anys que les tropes aliades –concretament l’exèrcit dels Estats Units– van alliberar el camp de concentració de Mauthausen-Gusen, que els nazis havien creat el 1938. En aquest camp hi van ser deportats molts republicans espanyols que s’havien hagut d’exiliar arran de la victòria de Franco a la Guerra Civil i que, un cop a França o en altres països d’Europa, es van veure immersos en la Segona Guerra Mundial.

A Mauthausen-Gusen hi van morir, entre moltíssims altres deportats, 40 badalonins. El també badaloní Josep Borràs Lluch, que va aconseguir sobreviure, escrigué un interessantíssim llibre sobre el camp, que va ser publicat a França, on s’havia exiliat, i en llengua francesa, el 1989. El Museu de Badalona està treballant en la publicació de la versió catalana d’aquest llibre, que s’havia d’haver presentat avui mateix, cosa que no ha estat possible a causa de l’estat d’emergència en què ens trobem arran de la Covid 19, però que apareixerà més endavant. El llibre es publica gràcies a la col·laboració de Frederic Borràs, fill de l’autor; de l’Amical Mauthausen, i més en concret de la historiadora Rosa Toran -vinculada a aquesta entitat-, que es fa càrrec del pròleg; i de Joan Villarroya, catedràtic d’història contemporània de la UB i exdirector del Museu, que hi aporta un text sobre Josep Borràs i els altres deportats badalonins.

Fotografies: Josep Borràs. Imatges cedides per Frederic Borràs.

0 respostes

Deixa una resposta

Vols unir-te a la conversa?
No dubtis a contribuir!